آموزش ويژوال بيسيك-قسمت ششم و هفتم و هشتم و نهم
 
Software training
آموزش نرم افزار.تكنولو‍‍‍‍‍ژي هاي جديد و ...

:هنگام طراحی برنامه پس از انتخاب شی در پنجره properties مشخصه مورد نظر را یافته مقدار آن را تغییر میدهیم
تمرین : تغییر مشخصه caption فرم به iran:
“Form1.caption=”iran
نکته : بعضی از مشخصه ها فقط هنگام طراحی و بعضی دیگر فقط در حین اجرای برنامه قابل تغیرند.
·مشخصه name (برای همه اشیاء) : نام شی در این مشخصه قرار میگیرد , این مشخصه در حین اجرای برنامه قابل تغیر نیست
· ·مشخصه caption (برای اکثر اشیاء) :عنوان شی در این مشخصه قرار میگیرد.The image “http://www.educheck.de/43/de/PRD/grvisualbasic.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
· ·رویداد click (برای همه اشیاء) : با کلیک روی شئ این رویداد رخ می دهد
· ·رویداد dbclick (برای فرم) : دابل کلیک روی فرم باعث رخ دادن این رویداد می شود
تمرین : در برنامه زیر با کلیک روی فرم عنوان آن با کلیک روی فرم عنوان آن به hello و دابل کلیک روی فر عنوان آن به bye تغیر میکند:
: Form1_click
“Form1.caption=”hello
: Form1_dbclick
“Form1.caption=”bye
·مشخصه backcolor (برای فرم) : رنگ زمینه فرم در این مشخصه نگهداری میشود .
· ·شئ text : از این شی برای دریافت یک عبارت از کاربر یا نمایش مقداری به کاربر استفاده میشود .
· ·مشخصه text (برای text) : متن درون شئ text در این مشخصه نگهداری میشود
تمرین:در برنامه زیر با فشردن کلید command1 متن تایپ شده درون شئ text1 در عنوان فرم ظاهر شده و متن درون text
پاک میشود :
ابتدا مشخصه های زیر را تغیر میدهیم :
برای شئ text1 :
“”=text1
برای شئ command1 :
Caption = نمایش
در رویداد command1_click :
Form1.caption=text1.text
“”=Text1.text
رویداد change (برای text) : با هر گونه تغیر در محتویات text این رویداد رخ می دهد .
تمرین : در برنامه زیر پس از تایپ دو عدد درون text1 و text2 وفشردن command1 مجموع آن دو عدد درون text3 ظاهر میشود:
در رویداد command1_click :
(Text3.text=val(text1.text)+val(text2.text
·مشخصه fontsize(برای text) : اندازه فونت متن درون text1 در این مشخصه قرار دارد .
· ·مشخصه Enabled (برای همه اشیاء) : اگر این مشخصه برابر با false قرار داده شود شی غیرفعال میشود .
· ·مشخصه locked (برای همه اشیاء) :اگر این مشخصه را برابر با true قرار دهیم کادر text قفل شده و کاربر نمیتواند محتویات آن را تغیر دهد
· ·مشخصه maxlenght (برای text) : حداکثر تعداد کاراکترهایی که میتوانند درون text تایپ شوند در این مشخصه قرار میگیرند .
· ·شئ option (دکمه رادیویی) : برای انتخاب یک گزینه از میان چند گزینه به کار میرود
· ·مشخصه value (برای option) : اگر شئ option انتخاب شود مشخصه فوق برای true میشود
· ·اشیاء image و picture : از این دو شئ برای نمایش فایل های تصویری در برنامه استفاده میشود .
· ·مشخصه picture (برای image و picture) : نام و مسیر فایل تصویری مورد نظر در این مشخصه قرار میگیرد .
· ·مشخصه loadpicture (برای image): از این مشخصه برای تعویض عکس در موقع اجرای برنامه استفاده میشود .
· ·مشخصه stretch (برای image) : اگر این مشخصه برابر با true قرار داده شود تصویر انتخاب شده به اندازه آن در می آید
· ·مشخصه visible (برای همه اشیاء) : اگر این مشخصه را برابر با false قرار دهیم شئ پنهان میشود
تمرین:در برنامه زیر با هر با فشردن کلید command1 تصویر درون image ظاهر و پنهان میشود :
به مشخصه picture برای image تصویر مورد نظر را اختصاص میدهیم
در رویداد command1_click :
If image1.vizible=true then
Image1.vizible=false
Else
Image1.vizible=true
End if
در صورتی که سوالی داشتید در قسمت نظرات مطرح نمائید. لطفاً سوالات مرتبط با مقاله را مطرح نمائید و از سوال کردن قسمت های مختف ویژوال بیسک خودداری کنید.

قسمت هفتم:

در قسمت هفتم آموزش برنامه نویسی ویژوال بیسیک 6 به ساخت منو می پردازیم. 

منوها : برای قراردادن و طراحی منو برای فرم از منویtools/menu editor را انتخاب میکنیم. 

برای افزودن گزینه ای جدید به منو عنوان آن را در کادر caption و نام آن را در کادر name تایپ میکنیم 

برای آنکه گزینه فعلی زیر منوی گزینه قبلی شود کلید جهت راست را فشرده و برای لغو آن از کلید جهت سمت چپ استفاده میکنیم. 

برای ترتیب گزینه ها در منو از فلش بالا و پایین استفاده میکنیم و برای آنکه کنار گزینه علامت تیک گذاشته شود از کادر checked برای فعال کردن گزینه از کادر enabled و برای قابل رویت بودن گزینه از کادر vizible استفاده میشود . 

برای استفاده کردن گزینه ای بین گزینه های دیگر از insert و برای حذف یک گزینه از delete استفاده میشود .شاهوار دات نت 

برای آنکه بین گزینه های منو خطی قرار گیرد که مثلا بعضی گزینه ها را از بعضی دیگر جدا کند , گزینه ای با caption خط فاصله ایجاد میکنیم و برای قرار دادن خط زیر برای یکی از حروف گزینه به منظور انتخاب گزینه به کمک alt قبل از حرف مورد نظر در caption کاراکتر &را قرار میدهیم : 

مثال: &file 

خاصیت enabled : در حین اجرای برنامه تغیر این خاصیت به true و false باعث غیر فعال شدن گزینه میشود . 

مثال : در برنامه رو به رو گزینه open را غیر فعال میکند : mnuopen.enabeld=false ,که در اینجا mnuopen نام گزینه است 

خاصیت visible : اختصاص مقدار false به این خاصیت گزینه را پنهان میکند . 

خاصیت checked : خاصیت مقدار true به این خاصیت باعث میشود تا کنار گزینه علامت تیک ظاهر شود . 

 

حالا شما می توانید به راحتی یک منو در VB6 بسازید. البته ساخت منو پیچیده و آموزش کامل تر را در قسمت های بعدی شاهد باشید. موفق و پیروز باشید.

قسمت هشتم:

با سلام . اميدوارم بازديد كنندگان سايت شاهوار يك كمي از تنبلي دست بردارن و دنبال برنامه نويسي برن تا من هم اميد وار بشوم و براي اين بخش بيشتر كار كنم. از آن جايي كه معلوم است ظاهراً اين بخش طرف دار كمي دارد. من به شما پيشنهاد مي كنم كه واقعاً اگر همت كنيد مي توانيد ويژوال بيسيك را بياموزيد.

اما بگذريم. در قسمت هشتم آموزش برنامه نويسي ويژوال بيسيك 6 - با توجه به مقالات قبلي و آموزش هاي داده شده - چند برنامه مي نويسيم كه با توضيح كامل براي شما گذاشته ام.شاهوار دات نت

برنامه 1) چطور میشه در یک فرم یک منو درست کرد که بتوان با فشردن کلید آن را باز نمود؟
چون منو را بدون استفاده از کلیک انجام میدهیم حتما باید به صورت تقلبی انجام داد
ببینید شما منویی به فرمتان اضافه کنید و سپس کلیدی هم اضافه کنید حالا از فرمان popupmenu در ناحیه کدنویسی مربوط به کلید استفاده میکنیم دقیقا به صورت زیر درمیاد:
()Private Sub Command1_Click
PopupMenu mnufile, , 0, 0
End Sub
مختصات 0 و 0 منو را زیر منو اول خواهد برد و شما برای منوهای بعدی باید مختصات را تغیر دهید
یعنی مختصات دقیق x,y زیر منوی مورد نظر را بده خیلی کار سختی نیست چون y همیشه 0 است

البته نام منوی خودتان را به جای mnufile عوض کنید.

برنامه 2) چطوری میشود که کاربر با ورود کردن نام کشور در تکست باکس و فشار دادن کلید،پایتخت اون کشور در تکست باکس دوم  مشخص بشه؟
اول درون فرمت دو تا تکست باکس و یک کامند درست کن

خوب

در ناحیه کد نویسی مربوط به کامند این رو تایپ کن
If Text1.Text = “iran” Then Text2.Text = “TEHRAN”
“If Text1.Text = “germany” Then Text2.Text = “LONDON
حالا  اینجوری میتونی پشت سر هم کشور و پایتخت شون رو برای برنامه درست کنی
تا دلت میخواد کشور و پایتخت بده
البته میتونی فارسی هم بنویسی

البته با این روش میتونی یک  دیکشنری خوب هم درست کنی!

برنامه 3) چطور میشه عکسی از سمتی به سمت دیگر به توسط کلیدی انجام شود؟
در برنامه زیر عکس مورد نظر از سمت چپ به راست حرکت میکند
راهنمایی: با استفاده از تایمر میتونی برنامه خودت رو درست کنی
اول یک متغیر سراسری به نام a درست کن
یک تایمر به فرمت اضافه کن و بعدش خاصیت Enabled اون رو به false تبدیل کن و خاصیت interval تایمرت هم به 1 تبدیل کن چون در حالت پیش فرض این خاصیت مقدارش  0 است. بعدش کدهای زیر رو در تایمرت قرار بده:
a = 1
For a = 1 To 5
Picture1.Left = Picture1.Left + a
Next
بعد یک کنترل picture به فرمت اضافه کن و در سمت چپ فرمت قرارش بده
حالا یک کامند درست کن و کد زیر رو در آن تایپ کن:
Timer1.Enabled = Timer
کد بالا در حقیقت کارش اینه که وقتی کلید کامند زده شد تایمر رو به کار می اندازه
حالا caption کامندت رو به RUN تبدیل کن

به همین سادگی!

البته در مورد كنترل تايمر هنوز مقاله اي منتشر نكرده ام و برنامه بالا براي كاربراني است كه با كنترل تايمر آشنايي كافي را داشته باشند.

موفق باشيد.

شاهوار دات نت

قسمت نهم:

آشنایی با حلقه های تکرار
فرض کنید می خواهیم در ویژوال بیسیک برنامه ای بنویسیم که اعداد 1 تا 5 را روی فرم چاپ کند , شاید فکر کنید که به سادگی و با استفاده از دستور Print می توان این کار را انجام داد و فقط باید بنویسیم :
جهت چاپ اعداد روم فرم باید آن را در روال Form_Activate بنویسیم :شاهوار دات نت
Print 1
Print 2
Print 3
Print 4
Print 5
برنامه بالا درست است که اعداد 1 تا 5 را زیر هم روی فرم چاپ می کند اما واقعاً این دستور منطقی است؟ اگر می خواستید برنامه ای بنویسید که اعداد 1 تا 100 را روی فرم چاپ کند آیا باز هم حوصله می کردید و صد تا دستور Print می نوشتید؟ کاملاً مشخص است که راه حل فوق برای حل این مسئله منطقی نیست. ویژوال بیسیک برای حل این مشکل از حلقه های تکرار استفاده می کند. با استفاده از حلقه های تکرار به راحتی می توانیم اعداد ا تا 5 را تنها با چند خط کد نویسی چاپ کنیم.
حلقه تکرار For … Next :
روش استفاده را با یک مثال شرح می دهم :
For a = 1 To 5
Print a
Next a
بعد از For ما نامی را برای شمارنده در نظر می گیریم . سپس علامت مساوی را قرار می دهیم و تعداد دفعات تکرار را تعریف می کنیم. در خط دوم شمارنده را پرینت میکنیم و خط سوم بدین مفهوم است که حلقه شمارنده مجدداً با مقدار جدید به اول باز می گردد و عملیات مربوطه را تکرار می کند. این حلقه 5 بار تکرار می شود و در پایان اعداد 1 تا 5 را پشت سر هم و روی فرم چاپ می کند.
نکات قابل توجه :
· حلقه های تکرار می تواند گام کاهشی و افزایشی هم داشته باشد که با Step آن را مشخص می کنیم.
· جهت چاپ اعداد روم فرم باید آن را در روال Form_Activate بنویسیم یا خاصیت AutoRedraw در پنجره خصوصیات Form_Load برابر Ture قرار دهیم.
· حلقه تکرار می تواند از هر عددی شروع شود و به هر عددی ختم شود.
· بهتر است شمارنده را همیشه با یک حرف انگلیسی نام گذاری کنیم تا دچار سردرگمی نشویم.
قطعه برنامه زیر اعداد 1 تا 5 را روی فرم و زیر هم چاپ می کند :
For i = 5 To 1 Step - 1
Print i
Next i
سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح نمائید. مطمئن باشید بی پاسخ نمی ماند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 17:45
M.A

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش کامل نرم افزارها به زبان فارسی و آدرس softwaretraining.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 39
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 48
بازدید ماه : 267
بازدید کل : 31922
تعداد مطالب : 51
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1




در اين وبلاگ
در كل اينترنت